zaterdag 12 juli 2008

welke financiele belangen spelen er bij uw energierekening en de overheid?

DE MILJARDEN BUSINESS IN ENERGIE DOOR EN VOOR OVERHEDEN



ONTHULLENDE CIJFERS DIE AANGEVEN WELKE BELANGEN IN ENERGIE ER WERELDWIJD SPELEN. DENK AAN DE AARDGASBATEN.



WAT IS NU EIGENLIJK DE ECHTE PRIJS VAN (GROENE) ENERGIE?



De wereldwijd snel oplopende prijzen van voedsel en energie zal geen enkele burger ontgaan zijn.

Inmiddels is wereldwijd een gevoelige correctie in de economieën zichtbaar.

Wat een paar jaar geleden nog ondenkbaar was gebeurt thans: Amerikanen laten massaal hun SUV staan en kiezen voor kleine, zuinige auto's. En zelfs fabrikanten stoten de productie van SUV af, omdat er gewoonweg nauwelijks vraag meer naar is.

En dat allemaal niet vanwege hun zorg voor het Klimaat, Global Warming en Milieuvervuiling. Nee, puur omdat ze diep getroffen worden in hun portemonnee door verdubbelde brandstofprijzen, energietarieven en ook voedselprijzen.

Want ja, om die brandstoffen wat goedkoper te maken wordt er massaal kostbare landbouwgrond van voedselproductie onttrokken en ingericht als grond voor de teelt van gewassen voor biobrandstoffen.

En hup, de voedselprijzen schieten omhoog. Jammer hoor, weg voordeel in de portemonnee. Met als uiterst nare consequentie dat er nog meer honger in de wereld gekomen is doordat mensen die al nauwelijks hun voedsel konden betalen, dat nu helemaal niet meer kunnen.

Tot zover deze inleiding. In dit artikel even de aandacht op de belangen van overheden wereldwijd in de energiesector, en wat het hun waard is om daadwerkelijk de stap naar groene, duurzame energie te maken. Dus wie zijn degenen die verdienen aan de hoge olieprijzen, en wat is nu de echte prijs van Energie?

We beginnen met een voorbeeld vanuit Amerika, en nemen dan een liter brandstof voor de auto, wie verdienen daar allemaal aan?

Dan blijkt dat 4% gaat naar de transporteurs, 4% naar de pomphouder, 8% naar de raffinaderij, 12% naar de overheid, en...72% is de prijs van de ruwe olie, waar de olieconcerns hun enorme winsten uit halen! Ten koste van de leefbaarheid op onze aarde...

En dat was dan Amerika, hoe gaat het in Europa?

Daar zijn overheden pas echt grootverdieners aan de energieprijzen! Vandaar dat bij ons een liter brandstof vel duurder is dan in Amerika. Gaat er in Amerika 12% van de benzineprijs naar de overheid, in Frankrijk en Duitsland bijvoorbeeld is dat al 50%, en in Duitsland zelfs 60%!

En ons eigen Nederland dan? Vandaag 12 juli doet een liter benzine zo'n 1,70. Daarvan is al een kleine 70 cent accijns! Plus dat er in die 1,70 nog 19% btw zit, dus rekent u maar uit: er blijft na aftrek van deze 2 belastingen nog een kleine 75 cent over van die 1,70....

Maar dan zijn we er nog niet. Er zijn overheden die ook nog eens 50% opeisen van de opbrengst van uit de grond gehaalde olie. Denk daarbij aan Rusland

En wij in Nederland hebben natuurlijk onze eigen echte GASBEL in Groningen. Niet schrikken graag wat dat de Nederlandse overheid zo ongeveer oplevert. In 1959 werd deze gasbel ontdekt, en vanaf 1965 ging het grote geld richting overheid stromen: vanaf 1965 tot 2007 maar liefst 185 miljard euro. Jawel: 185.000.000.000 euro! Zie bijgaande grafiek.



Maar de gasbel slinkt momenteel razendsnel en verwacht wordt dat hij rond 2025 helemaal leeg zal zijn. Wel wordt in 2009 nog een piekopbrengst verwacht van bijna 13 miljard euro. Jawel: 13.000.000.000 euro...

Dat is even schrikken....waar blijft al dat geld dan?? En waarom is er dan zo bitter weinig geld beschikbaar voor duurzame energie??

In 1995 is het FES opgericht: het Fonds Economische Structuurversterking. Bedoeld om de geldstroom gerichter te gebruiken voor een duurzame versterking van de Nederlandse economie. 40% van de aardgasbaten gaat naar de FES, de andere 60% wordt gebruikt voor aflossing van de staatsschuld. Op die manier is sinds 1995 zo'n 23 miljard euro naar het FES gestroomd. Daarvan is ruim driekwart naar infrastructuur gegaan. Denkt u maar eens aan de geenzins onomstreden projecten zoals de Betuwelijn en de HSL...

Als u in de Randstad woont en dagelijks de weg op moet, zult u zich wellicht verbazen over de slechte mobiliteit, ondanks de bedragen die u nu weet.

Voor nog veel meer achtergrondinformatie over het gebruik EN misbruik van de Nederlandse aardgasbaten verwijs ik u graag naar een artikel hierover wat op 27 juni in de NRC stond: http://www.nrc.nl/economie/article1146869.ece/Nieuwe_regels_voor_besteding_aardgasbaten

U kunt hier lezen dat er tussen de hoge heren onderling zelfs deals worden gesloten over deze gelden. Kortom: een ondoorzichtige gang van deze miljarden!

Als we dit afzetten tegen de zeer geringe middelen die onze overheid beschikbaar stelt voor de uittol voor groene, duurzame energie, dan is dat een bittere pil: enerzijds wordt er miljarden verdiend aan de vervuiling van de wereld, en anderzijds wordt daarvan nagenoeg niets uitgegeven om daar iets aan te doen.

En dat terwijl alle middelen en technieken er vandaag al zijn om ieder huishouden ter wereld te voorzien van duurzame energie! Ja, dat durven wij hier te schrijven...

WANNEER WORDEN DE OVERHEDEN WAKKER EN GAAN ZE ENERGIEOPBRENGSTEN GEBRUIKEN VOOR DUURZAME ENERGIE?

Ja maar, dan komen er vele duizenden zonder werk...

O ja?

Lees even mee met het Vlaamse nieuws uit België: Vlaanderen kan binnen 10 tot 15 jaar 25.000 extra banen creëren in onderzoek en ontwikkeling van hernieuwbare energie en van een intelligent elektriciteitsnetwerk. De Vlaamse regering moet daarvoor meer geld steken in onderzoek. Dat stelt het platform Generaties, dat het studiebureau 3E oprichtte met de federatie van de technologische industrie Agoria en met Ghent Bioenergy Valley. Het werkt nauw samen met het technologiecentrum IMEC uit Leuven en de Vlaamse universiteiten.

Wij hebben alleen maar moeite om ons huidige systeem los te laten, meer eigenlijk niet. En dat terwijl nog geen 150 jaar geleden pas de eerste olie uit de grond gehaald werd...

En wat ons betreft in 2009 de laatste...

Nog een voorbeeld uit Engeland: De Britse premier Gordon Brown wil tot 2020 honderd miljard pond (128 miljard euro) investeren in de ontwikkeling van duurzame energiebronnen om de afhankelijkheid van olie te verminderen. Ook wil hij dat er onderzoek komt naar efficiënter gebruik van energie. De Europese Unie schrijft voor dat in 2020 vijftien procent van alle energie afkomstig moet zijn uit duurzame bronnen. Daarbij moet worden gedacht aan zonne-, wind- en waterkrachtenergie. Brown zei dat Groot-Brittannië zijn welvaart kan behouden door de vruchten te plukken van een milieuvriendelijke economie. Minister van energie John Hutton zei tegen de BBC dat de regering tevens van plan is duizenden windturbines te bouwen.

En laten wij als Nederland nu juist tot 2025 nog zo'n 100 miljard euro aan aargasbaten verwachten, tegen de huidige energieprijzen, dus dat kan alleen nog maar meer worden. Dus Nederlandse overheid, volg het voorbeeld van uw Engelse collega's en u kunt de discussie over de herverdeling van de aardgasbaten meteen beëindigen. En aangezien Nederland nog eens veel kleiner is dan Engeland, is er minder nodig, dus kan de rest naar de echte versterking van de infrastructuur van Nederland, waar tegen die tijd dan alleen nog maar elektrische auto's rijden, met duurzaam opgewekte stroom, mogelijk gemaakt door de opbrengst van de aardgasbaten....Jawel, de cirkel is rond!

En kijk maar eens naar Duitsland, waar duurzame energie grootschalig wordt gestimuleerd door de overheid, en waar sommige steden zelfs al een verplichting hebben om Zonnepanelen te plaatsen bij nieuwbouw of renovatie!


WANNEER GAAT NEDERLAND ECHT EENS IETS DOEN OM IEDERE BURGER VAN SCHONE, DUURZAME ENERGIE TE VOORZIEN??


WACHT ER LIEVER MAAR NIET OP EN BEGIN VANDAAG NOG AAN DE BOUW VAN UW EIGEN GROENE ENERGIECENTRALE!

Dan maar met weinig of geen subsidie, eraan verdienen gaat u ten alle tijde. Zeker als de energieprijzen alleen maar verder stijgen, en er ook nog eens een scala van nieuwe belastingmaatregelen bij komt, of al is gekomen, om nog meer te verdienen aan energie. We noemen er ten besluit nog een paar:

- CO2-heffing, als vervanger van de BPM
- slurptaks, voor onzuinige auto's
- Roetbelasting
- differentiatie op fiscale bijtelling auto van de zaak: 25% tegenover 14%
- vliegbelasting, een milieutoeslag variërend van 11,25 tot 45 euro per vlucht
- verpakkingsbelasting
- wrakbelasting, als dure toevoeging aan de afvalstoffenheffing
- verhoging accijns op diesel
- vervuilende oudere vrachtwagens zwaarder belasten
- Stimulering van aardgasauto's door de motorrijtuigenbelasting hierop drastisch te verlagen

Dus aan de slag om geen last te hebben van alle diefstal die er betracht wordt bij uw energievoorziening...

Om u gedegen voor te bereiden op de bovenstaande ontwikkelingen vraagt u vandaag nog de drie gratis rapporten aan genaamd:


  1. Hoe u met het Energielabel en Energiecertificaat geld kunt verdienen en besparen.

  2. 12 Innovatieve manieren om uw energie- en brandstofrekening met 10-70% te verlagen.

  3. Het Olympische Waterzuiveringproject dat van zeewater en vervuild water massaal drinkwater maakt.

Energielabeladviezen is een initiatief van Evert Jan Beverwijk en Jacob Huisman